Szukaj
  • Agata Pogorzelska

21 rzeczy dla pewności siebie.

Aktualizacja: 20 cze 2019


Wyobraź sobie, że czujesz się dobrze sam ze sobą, jesteś pewny swoich decyzji, osiągasz zamierzone cele, stawiasz na rozwój, budujesz zdrowe relacje z innymi i nie przejmujesz się krytyką innych. Brzmi cudownie, prawda? Uwierz, że możesz to osiągnąć! Warto spróbować bo brak pewności siebie ma wiele konsekwencji, które wpływają na jakość życia a czasem wystarczy parę rzeczy, aby wzmocnić siebie i czuć się lepiej.



Silny, pozytywny obraz samego siebie jest najlepszym możliwym przygotowaniem na życiowy sukces. - Joyce Brothers

To co słyszałeś a może nadal słyszysz od rodziców, tak samo to co słyszysz od toksycznych ludzi wokół Ciebie- właśnie te komunikaty mają ogromny wpływ na to co o sobie myślisz i jak oceniasz swoje możliwości. Może zdarzyło Ci się usłyszeć od bliskich "Jesteś taki dobry ale..." "Jesteś taka ładna ale...", "A ten Twój kolega to już tyle osiągnął", "Dobry ten chłopak, nic lepszego nie mogło Ci się trafić więc dbaj o niego" , "Mogłeś to zrobić lepiej" itp.? Każdy na pewno usłyszał komunikaty, które na niego negatywnie oddziałują mimo, że intencją osoby wypowiadającej te słowa nie musiało być zranienie lub obniżenie samooceny. Czasami to czym byliśmy "karmieni" w dzieciństwie wchodzi w nasze schematy myślenia, wpływa też na nasz obraz siebie i zachowanie a to wszystko odbywa się w sposób nieświadomy. Jeśli w dzieciństwie czułeś się niewystarczająco dobry lub czułeś się odrzucony to w dorosłości będzie się to odbijać na Tobie i na pewności siebie. Co więcej na pewność siebie wpływają nasze doświadczenia ale sposób w jakie je zinterpretujemy zależy od tego co już o sobie myślimy i co jest u nas wyuczone. Przykładowo jeśli czujesz, że nie jesteś w niczym dobry i nic nie osiągniesz to w otoczeniu będziesz szukać komunikatów potwierdzających Twoje odczucia albo zakładając, że Twoje odczucia są prawdą nie będziesz rozwijać w pełni swojego potencjału. W takim przypadku zadziałają trzy opisane przez psychologów efekty:

  • Wyuczona bezradność - zakładając, że Ci się nie uda wykonać zadanie nie wkładasz siły w jego wykonanie i czujesz blokadę w dokończeniu go.;

  • Samospełniająca się przepowiednia- myśli oddziałują na nasze zachowane a ono wpływa na zachowanie innych osób, które potwierdza i umacnia pierwotną najczęściej negatywną myśl. W wyżej opisanej sytuacji zadziała to w sposób następujący- czujesz się niepewny siebie i idąc na rozmowę kwalifikacyjną myślisz, że i tak się nie uda więc na rozmowie nie wykazujesz inicjatywy, jesteś zestresowany i czujesz się niepewnie a w odpowiedzi na Twoje zachowanie osoba rekrutująca uznaję, że lepszy będzie inny kandydat przez co nie dostajesz pracy i potwierdza się Twoja pierwotna myśl. ;

  • Selektywność uwagi- zniekształcenie myślenia polegające na wyłapywaniu informacji pasujących do naszej wizji świata i nieświadome pomijanie tych, które nie zgadzają się z tym w co wierzymy.


Jeśli więc nie masz pewności siebie lub posiadasz negatywne przekonania dotyczące siebie to poprzez naturalnie i nieświadome (wyżej wymienione) procesy sabotujesz swoją możliwość rozwoju. Nie chodzi jedynie o to jak Cię inni postrzegają ale również o Twój stan ducha- o spokój, który wiąże się z dobrym samopoczuciem. Nie chodzi o to abyś był odbierany przez innych jako egocentryk, osoba arogancka , całująca własne odbicie w lustrze lub ktoś zadufany w sobie. Nie chodzi o to, abyś nie brał pod uwagę lub nie słuchał opinii innych osób i tego co myślą ale abyś wiedział, że każdy może mieć swoje zdanie tak samo jak Ty. Nie chodzi też o to jak wyglądasz bo będąc niepewnym, wycofanym lub spiętym wyglądasz źle a porównując się z innymi osobami czuje się niedostatecznie dobra bez względu na to czym Cie natura obdarzyła. Chciałabym abyś czytając ten tekst zdobył narzędzia do tego, aby zostać swoim przyjacielem, zadbał o siebie, o swoje poczucie komfortu i był dla siebie najważniejszy. Przedstawię Ci 21 porad co można zmienić by wzmocnić swoją pewność siebie:

1) Zadbaj o wgląd w siebie- samoświadomość to podstawa. Aby rozpocząć pracę nad pewnością siebie musisz przede wszystkim zastanowić się skąd wynikają u Ciebie problemy w tym obszarze. Może to komunikaty, które słyszałeś w dzieciństwie lub automatyczne myśli, które u Ciebie występują? Może się okazać, że czujesz się niezadowolony z tego co robisz w życiu albo czujesz, że nie działaś w zgodzie ze sobą przez co Twoja pewność siebie podupada? Bez względu na to jak jest u Ciebie to podstawą jest autorefleksja. Najlepiej rozpracowywać pojawiające się negatywne przekonania na temat własnej osoby od razu i negować je poprzez zadawanie pytań o ich słuszność i pochodzenie.


2) Zapanuj nad schematami myślenia. To w jaki sposób myślisz wpływa na to jaki świat widzisz, dlatego warto jest pracować nad tym aby myśleć w sposób dla siebie pomocny. I uwierz, że masz wpływ na swoje myśli- możesz świadomie nie ulegać tym, które na Ciebie destrukcyjnie oddziałują a postarać się przerzucić uwagę na to co widzisz dobrego. Postaraj się wyłapywać to co automatycznie przechodzi Ci przez głowę w różnych sytuacja, to na czym się fiksujesz i co wpływa negatywnie na obraz własnej osoby. Jak zaczniesz zauważać te myśli to zastanów się skąd się biorą i z jakiego powodu się pojawiły. Kiedy już zauważysz ich przyczyny, nie analizuj nadmiernie, najlepiej żebyś przerzucił uwagę na coś innego. Zacznij się skupiać na tym co dobre w Tobie, innych i świecie- niech to stanie się automatycznymi myślami. Nie myl tego z poradnikiem pozytywnego myślenia- chodzi jedynie o pozbycie się destrukcyjnych schematów.


3) Nie rób rzeczy, które są niezgodne z Tobą. Bądź asertywny, bez tego inni mogą się nigdy nie dowiedzieć, że coś Ci nie pasuje ani jakie są Twoje oczekiwania. Pamiętaj, że to jest Twoja odpowiedzialność i jeśli coś dzieje się nie po Twojej myśli to właśnie Ty musisz przejąć kontrolę i zmienić sytuacje. Czasami robisz coś z grzeczności, bo tak wypada lub bałeś się sprzeciwić bądź nie czułeś się na siłach by powiedzieć o własnych oczekiwaniach. Uwierz, że jeśli zaczniesz być asertywnym i mówić o tym co czujesz to zyskasz pewność siebie. Poczujesz, że umiesz o siebie zadbać. W końcu nie jesteś na świecie po to by zadowalać innych.


4) Zaakceptuj siebie wraz ze swoimi doświadczeniami. Ważnym elementem w dążeniu do pewności siebie jest akceptacja tego kim jesteśmy, tego co osiągnęliśmy i tego co nas spotkało. Przeszłości nie zmienimy, nasze dzieciństwo jakie by nie było jest już przeszłością i nie mamy na to wpływu, jedyne co możemy zrobić to to zaakceptować i iść dalej. To samo dotyczy każdego doświadczenia, które nas spotkało albo rzeczy, które zrobiliśmy. Należy wynieść lekcje, zaakceptować i iść dalej. Zaakceptować też to, że nie można mieć wszystkie i że nie zawsze wszystko idzie po naszej myśli. Zaakceptuj to co daje Ci los i nie krytykuj tego co Cię spotyka- jeśli Ci coś nie pasuje to zmień to, jeśli nie możesz tego zmienić to zaakceptuj. Zaakceptuj też to jak wyglądasz bez względu na to jakie w Twoim uznaniu masz defekty, naprawdę ważniejsze jest to co myślisz i jakim człowiekiem jesteś niż to jak wyglądasz. Nie chodzi mi o zaniedbywanie zdrowia - jedno nie ma związku z drugim. Dlatego pamiętaj- akceptacja to podstawa pewności siebie.


5) Bądź autentyczny. Daj sobie możliwość na bycie sobą bez względu na sytuacje- oczywiście dostosuj się do panujących zasad ale nikogo nie udając. Zaufaj mi, że bycie sobą to najlepszy sposób na zjednanie sobie ludzi i tak naprawdę będąc sobą zdobędziesz pewność siebie. Jeśli dasz sobie przyzwolenie na mówienie szczerze, na śmianie się kiedy chcesz, na bycie sobą i nie banie się, że ktoś tego nie zaakceptuje to poczujesz ulgę.


6) Zaufaj sobie. Brzmi banalnie ale na pewno takie nie jest. Zdarza Ci się, że chcesz coś zrobić ale inni mówią, że to nie ma sensu więc czegoś nie robisz? Czujesz negatywne emocje np. złość lub smutek i wypierasz te emocje sądząc, że są nie na miejscu? Uwierz w to co myślisz i czujesz- to jest dla Ciebie najlepszy drogowskaz jak postępować aby czuć się dobrze. Pamiętaj, że rady innych nigdy nie będą warte tyle samo co Twoje odczucia- owszem inni mogą Ci pomóc w podjęciu decyzji ale robią to w oparciu o swoje doświadczenie, cechy charakteru i swoją wizje świata, w Twoim przypadku nie musi być to dobre. Dlatego ufaj swojej intuicji i działaj w zgodzie ze sobą a na pewno podbudujesz tym swoją pewność siebie.


7) Pozbądź się toksycznych ludzi z otoczenia. Każdy z nas na pewno spotkał chociaż raz w życiu osobę, która negatywnie oddziałuje na nasze samopoczucie. Możliwe, że taka osoba zbyt dużo narzeka, obarcza Cię zbyt dużym ładunkiem emocjonalnym, nie panuje nad emocjami albo w sposób subtelny obniża Twoje poczucie własnej wartości. Jeśli po spotkaniu z kimś czujesz się źle to warto się zastanowić czy nie jest tak, że taka tendencja się powtarza. Może to oznaczać, że taka osoba ma Ciebie zły wpływ. W takim wypadku najlepiej odciąć się od tej osoby aby nie wypełniać swojego życia kimś lub czymś co na nas źle wpływa. I wbrew pozorom osoby, którymi się otaczani mają ogromny wpływ na pewność siebie i nie ma sensu usprawiedliwiać takiej osoby, która sprawia, że czujemy się źle- emocje mówią same za siebie.


8) Bądź świadomy swoich zalet. Jeśli w czymś jesteś dobry i widzisz, że masz talent- pielęgnuj to. Dbaj o swoje zdolności i nie neguj komplementów. Nie bój się mówić o tym w czym jesteś dobry. Przyjmuj również konstruktywną krytykę i wyciągaj z niej wnioski a na pewno się nie zniechęcaj bo jeśli sprawi to, że będziesz robił coś lepiej to pozytywna rzecz. Jednak jeśli ktoś powie Ci, że nie podoba mu się to co robisz to nie przejmuj się tym nadto ponieważ każdy ma własną opinie i nigdy nie zadowolisz wszystkich. Stawiaj na piedestale pokorę ale nie minimalizuj swoich zdolności i osiągnięć. Gdy nie będziesz o nich mówił i pokazywał to nikt może się o nich nie dowiedzieć.


9) Nie unikaj swoich wad. Tak, każdy ma wady i nie ma w tym nic złego, w końcu jesteśmy tylko ludźmi. Ważne jest by być świadomym, że w czymś nie jesteśmy dobrzy i nad tym pracować. Moim zdaniem i zawsze się tym kieruje każdy ma prawo do błędu ale najważniejsze jest aby umieć się do tego przyznać oraz wynieść lekcje. Dlatego pracuj nad sobą i nad swoimi wadami. Uwierz, że unikając tematu nie będziesz mógł osiągnąć pełnej świadomości swojej osoby a co za tym idzie straci na tym Twoja pewność siebie.


10) Bądź odpowiedzialny za swoje życie. Nikt nie przejmie odpowiedzialności za Twoje życie i nie masz prawa od tego nikogo wymagać- bo odpowiedzialność należy tylko i wyłącznie do Ciebie. Aby Ci to nakreślić przedstawię Ci dwa cytaty Fritza Perlsa “Dojrzałość oznacza branie odpowiedzialności za swoje życie, życie na własną rękę.” oraz “Nie jestem na tym świecie, aby sprostać oczekiwaniom innych ludzi, ani nie czuję, że świat musi sprostać moim oczekiwaniom” . Obydwa cytaty w moim uznaniu trafiają w to co jest podstawą pewności siebie. Bo jeśli oczekujemy od innych zaspokajania naszych potrzeb lub działania za nas to nie odnajdziemy nigdy prawdziwej pewności siebie, która polega na świadomej odpowiedzialności za własną osobę. Nie jest to łatwe i wymaga pracy ale życie jest dużo łatwiejsze, kiedy przejmuje się nad nim kontrole.


11) Ćwicz- w zdrowym ciele zdrowy duch. Zawsze podkreślam znaczenie stanu zdrowia fizycznego na stan zdrowia psychicznego dlatego zachęcam Cię do ćwiczenia i dbania o siebie. Postaraj się codziennie podejmować aktywność może to być nawet 30 minutowy spacer ale znajdź na to czas i nawet jak Ci się nie chce to zrób to dla siebie samego. Pomijając endorfiny, które sprawią że poczujesz się dobrze to Twoje ciało będzie wyglądać lepiej, samodyscyplina i silna wola sprawią, że poczujesz się osobą z wysokim poczuciem sprawczości a stąd do pewności siebie już bardzo blisko. Pomijając to będziesz miał czas na oczyszczenie głowy po całym dniu i zebranie energii na kolejne wyzwania. Same plusy dla ciała i dla pewności siebie.


12) Pokonuj lęk. Każdy z nas ma rzeczy, które budzą w nim lęk. Strach ma zastosowanie adaptacyjne i pomaga nas uchronić przed rzeczami, które mogą spowodować uszczerbek na zdrowiu. W wyniku lęku pojawia się reakcja: uciekaj lub walcz. To, którą reakcje wybierasz ma wpływ na Twój rozwój, Twoje relacje i Twoje życie. Zadaj sobie pytanie czy to czego się boje może mieć konsekwencje zdrowotne bądź może spowodować przykrość komuś innemu. Jeśli odpowiedzią w obu przypadkach będzie "nie" to zastanów się dlaczego czujesz strach i podejmij działanie aby go zmniejszyć albo żeby go pokonać. Na przykład jeśli czujesz strach przed egzaminem to możesz zacząć się uczyć i dzięki temu będziesz czuł się pewniej na egzaminie, jeśli boisz się rozmawiać z ludźmi to nie ma innej możliwości na pokonanie strachu niż podjęcie rozmów z nieznajomymi. Rób rzeczy, które wyjdą Ci w konsekwencji na dobre a pokonując kolejne lęki poczujesz się z pewnością bardziej pewny swojej osoby.


13) Zrób listę swoich celów i zaplanuj drogę do ich osiągnięcia. Jeśli wiesz, że chcesz osiągnąć cel to nazwij go i zaplanuj w sposób konkretny kroki aby go osiągnąć (wraz z datą i miejscem). Uwierz, że jeśli zaplanujesz swoją drogę to znacznie łatwiej będzie Ci poczuć się pewniej z tym co robisz. Oczywiście wszystko może się zdarzyć i może się okazać, że coś pójdzie niezgodnie z planem ale wtedy możesz stworzyć nowy plan i działać dalej. Przykładowo chcąc schudnąć możesz zapisać na kartce "Cel :Chciałbym schudnąć 2 kg/ stracić 2 cm w biodrach. Data: Osiągnę to do 31 sierpnia. Działanie: Krok 1. 13 czerwca po pracy kupię karnet. Krok 2. 15 czerwca pójdę na siłownię od razu po pracy, do której wezmę strój; alternatywa: jeśli będę czuć się źle to pójdę na 5 km spaceru. Krok 3: 17 czerwca pójdę na basen obok domu z samego rana. Alternatywa: wieczorem zrobię podstawowy zestaw ćwiczeń ".


14) Nie porównuj się z innymi, mów komplementy i uśmiechaj się do ludzi. Podsumowując opis- bądź otwarty na ludzi i ich różnorodność. Porównując się z innymi możesz zachwiać swoją samoocenę a najlepszym rozwiązaniem byłoby patrzeć na innych bez oceniana i bez porównywania. Każdy jest zupełnie inną osobą, ma inne cele i inne doświadczenia dlatego nie ma sensu się porównywać. Uznaj, że jesteś najlepszą wersją siebie i robisz wszystko co możesz biorąc pod uwagę swoją historię i wartości- to na pewno Ci wiele ułatwi. Przerzucając uwagę z innych na siebie możesz zrobić dużo dobrego dla siebie i swojego rozwoju, wykorzystując energię poświęcaną na myślenie o różnicach, które Cię dzielą na myślenie o tym co możesz zrobić żeby poczuć się lepiej. Pamiętaj aby traktować innych tak jakbyś sam chciałbyś być traktowany i nie traktuj innych jako wrogów. Oczywiście nie każdy chce dla Ciebie dobrze ale bycie miłym dla innych nic Cię nie kosztuje (nie zapominając o asertywności) a może sprawić, że poczujesz się lepiej i zauważysz pozytywne cechy w innych.


15) Rozwijaj się. To najlepsze co możesz dla siebie zrobić i dla swojej pewności siebie. Zastanów się, kiedy ostatnio nauczyłeś się czegoś nowego albo zrobiłeś coś innego. Wyobraź sobie jaki wpływ miałoby na Twoją pewność siebie zdobycie nowej wiedzy i nowych umiejętności lub zrobienie coś co wybiega poza sferę komfortu. Nie stosuj wymówek w stylu "nie mam czasu" lub "nie mam pieniędzy", rozwój technologii przyniósł wiele możliwości dotyczących darmowego zdobywania wiedzy.


16) Śmiej się. Śmiech to zdrowie! Nie wiem czy wiesz ale przeprowadzono, kiedyś badania, w których udowodniono, że uśmiechając się czujemy się znacznie lepiej nawet, jeśli nie mamy aktualnie powodu do uśmiechu. Czyli uśmiech oddziałuje na stan ducha a stan ducha na uśmiech. Dodatkowo, uśmiechając się jesteśmy lepiej oceniany przez innych więc zyskają na tym nasze relacje z innymi. Śmiej się też z siebie bo dystans do siebie jest bardzo pomocny w życiu.


17) Nie obawiaj się pytać jeśli czego nie rozumiesz. Uwierz, że lepiej jest przyznać, że czegoś nie wiesz niż udawać, że wiesz. Jeśli przyznasz, że czegoś nie potrafisz to wbrew pozorom zrobisz lepsze wrażenie, niż jak zrobisz to źle. Akceptując to, że nie wszystko musisz wiedzieć i rozumieć poczujesz się lepiej z samym sobą.


18) Dbaj o siebie. Nikt się nie zatroszczy o Ciebie tak jak Ty sam. Dobrze abyś dbał nie tylko o swój rozwój i pracę ale istotnym elementem bycia pewnym siebie jest świadomość, że nie jesteśmy superbohaterami i czasami potrzebujemy przerwy i odpoczynku. Zadbaj o to by znaleźć czas na odpoczynek, na relaks, na dobre jedzenie i zatroszcz się o swój komfort psychiczny. Pamiętaj, że masz prawo do tego by przyznać się przed sobą i przed innymi, że musisz odpocząć lub na przykład pomedytować, pójść na sport lub po prostu poczytać książkę w wannie. Jeśli czujesz się źle to ciężko być pewnym siebie, a ciężko czuć się dobrze, kiedy o siebie nie dbasz.


19) Pamiętaj, zasługujesz na to co najlepsze! Tak, zasługujesz na wiele i jeśli w to wątpisz najpewniej nikt Ci tego nie uświadomił. Może nie dostałeś odpowiedniego wsparcia w dzieciństwie przez co czujesz się niewystarczająco dobry? Pomyśl o tym, że skoro się starasz i podjąłeś decyzje, które doprowadziły Cie do tego punktu w życiu, w którym jesteś to znaczy, że zrobiłeś na dany moment to co było najlepsze. Jeśli nie podoba Ci się jakikolwiek element w swoim życiu to zastanów się jak to zmienić aby nie tkwić w sytuacji, w której czujesz się źle. Uwierz mi, że wcale nie musisz się tak czuć i Twoje życie pozostaje w Twoich rękach (pomijając sytuacje wyjątkowo ciężkie, w których sytuacja życiowa przerosłaby niejedną osobę). Jeśli uwierzysz i poczujesz, że jesteś wart dużo to inni będą Cię tak odbierać. Jeśli masz wątpliwości co do własnej wartości to wypisz na kartce swoje pozytywne cechy i swoje osiągnięcia, to w czym jesteś dobry i jakie osiągnąłeś sukcesy.


20) Zadbaj o postawę ciała. Jak Cię widzą tak Cię piszą i nie ważne jak wiele masz w głowie to w momencie poznania nowej osoby ona widzi tylko Twoją postawę i Twój wygląd i to one w dużej mierze decydują o tym jak zostaniemy odebrani. Co więcej prostując plecy, unosząc głowę, unikając patrzenia w podłogę i podając rękę na przywitanie w sposób pewny bardzo prawdopodobne jest, że poczujesz się dużo lepiej. Działa to dwustronnie- na Twoją postawę wpływa to jak się czujesz ale Twoja postawa może też oddziaływać na to jak się czujesz. Dbając o postawę ale i o wygląd (tak aby wyglądać schludnie) poczujesz się lepiej, będziesz odbierany w inny sposób a Twoja pewność siebie zostanie wzmocniona.


21) Odpuść sobie. Zostawiłam ten punkt na koniec bo chciałam poruszyć temat dystansu. Wszystko co opisałam jest w moim uznaniu ważne ale najważniejsze w dążeniu do pewności siebie jest świadomość, że niepowodzenie jest lekcją i nie musi się wiązać z katastrofą. Jak i to, że możesz czegoś nie wiedzieć i to wcale nie znaczy, że jesteś za mało inteligentny. To że czegoś się boisz nie oznacza, że jesteś słaby. Chodzi o dystans do wielu innych rzeczy, które sprawiają, że czujesz się niewystarczająco dobry. Bo nie jest możliwe być we wszystkim najlepszym a założenie, że tak jest prowadzi jedynie do frustracji, która utrudnia życie. Podstawą tego punktu jest akceptacja bycia wystarczająco dobrym, w jednych dziedzinach będziemy lepsi w innych gorsi i to jest w porządku. Pracuj nad sobą, nad szlifowaniem umiejętności i dobroci, nad minimalizowaniem negatywnych cech i nawyków, pracuj też nad rozwojem zarówno psychicznym, fizycznym i zwiększaj zasoby swojej wiedzy na temat świata lub wybranej dziedziny. Starając się robić kroki na przód, dzięki czemu mniej problematyczne będą dla Ciebie małe niepowodzenia czy porażki. Wzmocni to Twoje poczucie własnej wartości i pewność siebie a jeśli, ktoś powie Ci coś przykrego to nie zachwieje to Twojej samooceny.


Dużo jest wyżej wymienionych punktów i ciężko wprowadzić tyle zmian na raz w życie. Moim celem było przedstawić Ci najważniejsze moim zdaniem składowe budowania pewności siebie. Jeśli, któryś z punktów sprawia Ci szczególny problem i utrudnia funkcjonowanie to wybierz ten jeden punkt i pracuj nad tym aby się wzmocnić. Będę szczęśliwa jeśli przeczytanie tego tekstu wywoła u Ciebie chęć refleksji a jeśli w jakimkolwiek stopniu spowoduje u Ciebie pozytywne zmiany to będzie cudownie. Jeśli masz jakieś uwagi, chciałbyś o coś zapytać lub podjąć współprace w celu budowania pewności siebie to zapraszam do kontaktu.



Miłego, spokojnego dnia!

Agata





Kontakt

Telefon:

+48 513 501 318

 

Jeżeli nie będę mogła odebrać telefonu i umówić Państwa na wizytę proszę o kontakt SMS, oddzwonię jak najszybciej będę mogła.
 

Mail:

kontakt@misjamotywacja.pl

agata@misjamotywacja.pl

Spotkania odbywają się w gabinecie znajdującym się w centrum Warszawy lub online. 

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

© Copyright by Agata Pogorzelska 2019. Wszelkie prawa zastrzeżone.