Szukaj
  • Agata Pogorzelska

Flow w poszukiwaniu szczęścia.

Zdarzyło Ci się kiedyś być tak skupionym na czynności, którą wykonujesz, że zapominałeś o otaczającym Cię świecie? A może byłeś tak bardzo zaangażowany w robienie tego co lubisz, że czułeś pewien rodzaj euforii? Jeśli tak, to doświadczyłeś stanu flow. Jeśli chcesz dowiedzieć się czym on jest i jak go osiągać częściej to zachęcam do lektury.





"Nasze szczęście zależy od harmonii wewnętrznej, a nie od tego czy jesteśmy w stanie kontrolować siły wszechświata." - Mihály Csíkszentmihályi

Zaczynając od początku- pojęcie flow wprowadził do psychologii Węgierski badacz i profesor psychologii Mihály Csíkszentmihályi. Mieszkając w Stanach Zjednoczonych przeprowadził on badania dotyczące źródeł szczęścia, zauważył, iż nie należą do nich rzeczy materialne. Chcąc zgłębić źródło szczęścia przeprowadził wraz ze współpracownikami 8000 wywiadów (!) z różnymi ludźmi, w różnym wieku, mieszkającymi na całym świecie. Analizując wyniki psycholog zauważył, że osoby opisujące siebie jako szczęśliwe częściej doświadczają stanu flow niż inni.

Poddając dalszej analizie wyniki wywiadów określił on siedem oznak, że doświadczany jest stan flow:

1) Całkowita koncentracja na aktywności, zadaniu.

2) Poczucie ekstazy, która pozwala na chwilę zmienić perspektywę, oddalić się od realnego świata i rzeczywistości.

3) Jasność i klarowność zadania- świadomość co robisz i czy robisz to dobrze.

4) Świadomość posiadania odpowiednich kompetencji do wykonania zadania, zadanie nie powinno być ponad nasze siły aby nie powstała blokada.

5) Poczuje relaksu, dystans i spokój- odłożenie na bok zmartwień i problemów.

6) Skupienie się na chwili obecnej (bycie tu i teraz) oraz brak poczucia czasu.

7) Czynność jako cel sam w sobie- motywacja wewnętrzna zamiast oczekiwania korzyści z pozytywnie wykonanego zadania.



No dobrze- wiemy czym jest stan flow i jak można go rozpoznać ale jak to się dzieje, że powoduje szczęście? W trakcie przepływu nasza kora mózgowa jest najbardziej efektywna, dzięki temu ćwiczymy koncentrację, lepiej zapamiętujemy oraz lepiej się uczymy. Co za tym idzie, poprawiamy swoje kompetencje, które wykorzystujemy do wykonywania zadania, wzrasta skuteczność i efektywność. Co więcej w trakcie flow wydziela się dopamina (neuroprzekaźnik) w mózgu dzięki czemu odczuwamy radość, szczęście i poczucie spełnienia. Doświadczanie tych czynników w trakcie wykonywania zadania dodatkowo wzmacnia motywacje do dalszej aktywności w tym kierunku. Stan przepływu poprawia naszą kreatywność, wydobywa z nas dziecięcą naturalność i spontaniczność. Ponadto pełna koncentracja na zadaniu pozwala się zdystansować od problemów i obrać nową perspektywę (chociaż na chwilę), co w konsekwencji prowadzi do odstresowania. Można by wymieniać godzinami pozytywy płynące z podejmowania zadań pozwalających na doświadczanie flow, warto więc zadbać o to by codziennie poświęcić czas na takie zadania.


W idealnym świecie najlepszym rozwiązaniem byłoby gdyby praca pozwalała nam codziennie osiągnąć stan przepływu i pełnego skupienia. Jednak niestety często praca nie wywołuje w nas siedmiu wyżej wymienionych oznak. Czasem wręcz przeciwnie... i czujemy brak motywacji, nudę, problem z koncentracją oraz towarzyszy nam stres. Co zatem możemy zrobić, aby mimo codzienności i obowiązków odnaleźć szczęście płynące ze stanu flow?


W pracy dobrze jest przemyśleć, jak lepiej sobie zorganizować dzień, żeby nie odrywać się co chwilę od jednej czynności, aby wykonać drugą. Warto także dobrze dobrać obowiązki- nie mogą być za łatwe, ponieważ wtedy się nudzimy, popadamy w rutynę i odrętwienie. Dlatego zastanów się co mogłoby być dla Ciebie wyzwaniem w pracy i byłoby źródłem dodatkowej motywacji. Jednak pamiętaj, zadanie, którego się podejmujemy nie może być również za trudne, bo efekt może być przeciwny i będziemy mieć problem, żeby się na nim skoncentrować oraz zaowocuje to stresem. Kluczem jest odnalezienie odpowiedniego poziomu trudności, który będziemy zwiększać wraz z rozwojem umiejętności. Jeśli jednak dopadnie nas impas i nie widzimy możliwości rozwoju na danym stanowisku to może odpowiedni moment na zmianę charakteru pracy lub czas na awans.


Praca to nie wszystko, dlatego warto szukać okazji do stanu flow także poza nią. Każda osoba zupełnie w innych sytuacjach przeżywa ten specyficzny rodzaj ekscytacji ale najczęściej na pytanie dotyczące źródła flow pojawiają się odpowiedzi takie jak- uprawianie ogródka, malowanie, rysunek, rzeźbienie, taniec, wspinaczka górska, czytanie, pisanie, interesująca rozmowa, ciekawe hobby, aktywność fizyczna, prowadzenie samochodu, sztuka, zabawa, medytacja, flirt i seks. Istnieje wiele możliwości, warto próbować i szukać a jak już się znajdzie aktywność dającą flow to warto starać się ją powtarzać w wolnych chwilach i jak najczęściej. Mam nadzieję, że metodą prób i błędów każdemu uda się znaleźć zajęcie dające szczęście i siły witalne każdego dnia.

Uwaga! Poczucie przepływu może być bardzo wciągające, dlatego należy pamiętać, aby nie zapomnieć o codziennych obowiązkach. Kluczem do sukcesu (zarazem szczęścia) jest odnaleźć balansu pomiędzy codziennością a czasem na oddanie się zadaniom wprowadzających nas w stan flow.


Pozdrawiam ciepło :)

Agata






Kontakt

Telefon:

+48 513 501 318

 

Jeżeli nie będę mogła odebrać telefonu i umówić Państwa na wizytę proszę o kontakt SMS, oddzwonię jak najszybciej będę mogła.
 

Mail:

kontakt@misjamotywacja.pl

agata@misjamotywacja.pl

Spotkania odbywają się w gabinecie znajdującym się w centrum Warszawy lub online. 

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

© Copyright by Agata Pogorzelska 2019. Wszelkie prawa zastrzeżone.